پیشخوانی تعزیه ی حرّ شعر این پیشخوانی اثر عشّاق زواره ای و یکی از پیشخوانی های قدیمی در نسخ زمینه برخوار است که در اصل با آهنگی در دستگاه شور خوانده می شده و می شود . نکته ای که در این باب حائز اهمیت است استفاده از ملودی این پیشخوانی و نظایر آن در موسیقی روز(سنتی و پاپ به صورت تصنیف و...) می باشد که عنایت الله شهیدی درباره ریتم تعزیه حرّ که بعدها دستخوش چپاول برخی آهنگسازان پاپ در سالهای قبل انقلاب شد به ابیاتی از آن مانند: آمد و میدان حر دلاور با خود و نیزه و خنجر... اشاره کرده است . برای مثال روح الله خالقی با تنظیم هنرمندانه در مقدمه ی سرود ای ایران که باقدمت۶۵ ساله ی خود همچنان در اذهان باقیست از یك انگاره ی به ظاهر بختیاری بهره برده است ولی در واقع بختیاری نیست. این انگاره در اصل یک آهنگ مذهبی از موسیقی تعزیه حرّ است که در مقدمه ی ای ایران به کار رفته است و تشخیص آن چندان دشوار نیست. و آنچه باعث میشود این انگاره را ملهم از یک ملودی بختیاری تصور کنم، تصنیفی با عنوان "لاله سر" به معنی لاله سرخ است که با تنظیم محمد علی کیانی نژاد و صدای محمد ملک مسعودی اجرا شده است. این تصنیف به درستی بر گرفته از همان ملودی آشنای تعزیه ی حرّ است که با کلام عشّاق زواره ای بدین مطلع آغاز می شود: آمد اندر کرببلا کرببلا حرّ مغرور دلاور باخیل لشگر باعث تاسف است که تعدادی از دست اندر کاران تعزیه به جای استفاده از این منابع غنی موسیقی از کارهای مشخص آهنگسازان و خوانندگان دیگر در تعزیه استفاده می کنند که زیاد در خور شان تعزیه نیست .
اینی را که براتون میزارم باریتم صحیح توسط حسن نرگسخانی و برکتی پور اجرا شده و پیشنهاد می کنم حتما دانلود کنید.البته زحمت این فایل را کس دیگه ای کشیده و من هم از دوست عزیزم سجاد عطائی گرفتم.
برچسبها: پیشخوانی, تعزیه, حرّ, نرگسخانی
+ نوشته شده در ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ساعت 16:24  توسط وحید
|
|