لینک : یک مدرس موسیقی تعزیه:

باید جان تازه ای به تعزیه داد

پیوند تعزیه با شعر و موسیقی، پیوندی ناگسستنی است و همواره کلام منظوم تعزیه خوانان که درگوشه های موسیقی ایرانی اجرا شده، عقل و هوش از هر دلباخته حسین بن علی (ع) ربوده است. این تعزیه خوان ها بودند که در طول قرن ها با حفظ این میراث موسیقایی، با بهره بردن از موسیقی آوازی در تاثیرگذاری بیشتر این نمایش آیینی کوشیده اند.

مکتب اصفهان، سرچشمه موسیقی تعزیه

"اسدالله علی عسگری رنانی" یکی از مدرسان موسیقی تعزیه و پیش خوانی است و از دوران نوجوانی به صورت تجربی با موسیقی آوازی آشنا شده و سپس در محضر اساتیدی چون "منصور اعظمی کیا" و "حسن منصوری" به یادگیری ردیف آوازی ایران پرداخته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، وی همزمان با آموزش به پژوهش در زمینه تعزیه مشغول است تا علاوه بر جنبه آموزش عملی، موجبات ارتقا علمی را نیز فراهم کرده باشد.

عسگری در گفت و کو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، به بحث در رابطه با موسیقی پرداخت و اذعان کرد: هر آن کس که به تحقیق در باب موسیقی تعزیه می پردازد نباید ردیف مکتب آوازی اصفهان را نادیده بگیرد چراکه بیش از نیمی از ردیف مکتب آوازی اصفهان در خدمت موسیقی تعزیه است.

وی افزود: اصفهان نیز به عنوان مهد تعزیه ایران، زادگاه تعزیه و و پیش کسوت های بزرگی چون "ملا مصیب" متخلص به (افوسی) و "ملا علی جعفری" بوده است که علاوه بر تعزیه خوانی و تعزیه سرایی، به موسیقی ایرانی اشراف داشته اند و بیشترین نسخ و پیش خوانی ها توسط این دو نفر سروده شده است .

اطلاعات و آموزش کافی عامل افول تعزیه

تعزیه صرفا یک نمایش نیست و حضور هنرهای دیگر به عمق و اهمیت آن می افزاید و این مدرس موسیقی تعزیه با اشاره به این مقوله خاطرنشان کرد: وجود هیچ المانی در تعزیه بدون حکمت نیست و بحث در مورد کارایی رنگ یا استفاده از گوشه های مختلف آوازی در تعزیه، کارشناس خود را می طلبد.

وی با انتقاد از نظرات برخی افراد که با ناآگاهی از رمز و راز ارکان تعزیه، خود را کارشناس قلمداد کرده، تصریح کرد: کسانی که در عرصه تئاتر و سینما فعالیت می کنند با جسارت در موضوعات گوناگون از جمله چرایی به کار بردن موسیقی در تعزیه اظهارنظر می نمایند و در مواردی مخاطبان را به گمراهی می کشاندند.

عسگری کمبود اطلاعات در این عرصه و نبود آموزش مناسب را دلیل این کج فهمی ها عنوان کرد و گفت: اولین قدم در این راه، آموزش و پرورش تعزیه خوان است.


برچسب‌ها: آموزش تعزیه, موسیقی تعزیه, مکتب تعزیه, علی عسگری
+ نوشته شده در  ۱۳۹۱/۰۹/۰۵ساعت 19:35  توسط وحید  |