وبلاگ : من این وبلاگ را برای این راه اندازی کردم که تعزیه را بیشتر به مردم بشناسونم ، وبهشون بگم که در قفلتیم و دارند میراث اجدادمونا میدزدند ، از اشیاء باستانی گرفته تا مولوی، ابن سینا ، ذکریا ، خلیج فارس ،فرهنگ و همین تعزیه ی خودمون که کشورهایی مثل عراق ، پاکستان وافغانستان ادعاکردند که تعزیه از اول مال اونا بوده.

علت از دست رفتن محبوبیت تعزیه طی ادوار گذشته و مختص شدن آن برای افرادی خاص را میشه گفت ممنوعیت در زمان پهلوی بوده و همینطور بی توجهی به این مراسم بعد از انقلاب بود .

 من خیلی متاسفم که باید بگم حتی بعضی از وبلاگ ها بر علیه تعزیه هم مطلب نوشته اند نوشته اند ، این در صورتی هست که اکثر علما تعزیه را قبول کردند:

استفتائات ـ آيت الله تبريزى-تعزیه خوانی

(سئوال 2041 ـ وضـع تـعـزيـه خوانى , شبيه سازى , پوشيدن لباسهاى رنگارنگ , پوشيدن مرد لباس زن , طبل , سنج , شيپور ,ويالون , نى زدن در آنها , نوحه خوانى , سينه زنى , زنجير زنى , و روضه خوانى بر منبر را براى مقلدين خود روشن فرماييد ؟
جواب بسمه تعالى تعزيه و شبيه خوانى چنانچه مشتمل بر حرام نبوده و وهن به معصومين عليهم السلام نباشد مانعى نـدارد , و اسـتعمال آلات لهو بنحو لهوى جايز نيست و لو در مجالس عزادارى باشد , ولى استعمال طـبل و سنجى كه از آلات لهو نباشد مانعى ندارد , وعزادارى حضرت سيد الشهدا عليه السلام هر صـورتى كه مصداق جزع باشد و عنوان حرامى بر آن منطبق نشودمطلوبيت شرعى دارد و با قصد قـربـت از عبادات حساب مى شودو نوحه خوانى و سينه زنى و زنجيرزنى و روضه خوانى ازمصاديق جزع هستند و مطلوبيت دارند , واللّه العالم .)

+ نوشته شده در  ۱۳۸۸/۰۶/۱۲ساعت 10:0  توسط وحید  |